5 dingen die gebeuren als je fietst (maar die je misschien niet opmerkt)

Als we fietsen zijn we bezig met ons evenwicht te bewaren, te controleren wat er om ons heen gebeurt, situaties snel in te schatten en niet vergeten te trappen. Maar tijdens het trappen gebeurt er nog heel wat meer dat we ons niet realiseren. Hier zijn vijf zaken die gebeuren wanneer je fietst die een grote invloed hebben op je lichaam.

1. De structuur van je hart verandert

Het hart is de pomp die je bloed laat circuleren. Om de zuurstof in je bloed op peil te houden tijdens een inspanning, moet je hart meer bloed naar de longen pompen. Om dat vol te kunnen houden moet je hart zijn structuur veranderen. De hartwand wordt dikker, de hartholtes, atria en hartkamers worden groter en het volume bloed dat met elke slag wordt verplaatst, neemt toe.

2. Je spiervezels veranderen

Vezels zijn de kleinste onderdelen van de spieren. Een setje vezels laat de spier bewegen door middel van samentrekking. Er zijn twee soorten spiervezels: langzame (Slow Twitch of ST) en snelle (Fast Twitch of FT). De eerste zijn weerstandsvezels, die trager op gang komen, minder energie verbruiken maar wel een lange inspanning kunnen leveren. De tweede soort vezels is explosiever en maakt snelle en krachtige bewegingen mogelijk. Bij een volwassen persoon bedraagt de verdeling 50-50 tussen ST- en FT-vezels.

Om te fietsen zijn je trage spiervezels essentieel om de inspanning te kunnen volhouden. Door langer te fietsen zal een deel van je snelle spiervezels langzaam veranderen in trage vezels. Je spieren veranderen dus hun structuur zodat je steeds langer kan blijven fietsen.

3. Je aandacht verbetert

Aandacht is een eigenschap die je kan trainen, net als je spieren. Bij het fietsen moeten we aandacht hebben voor het verkeer, andere weggebruikers, kortom voor alles wat er om ons heen gebeurt. Het komt erop aan om alle informatie, nuttig én nutteloos, die we binnenkrijgen te filteren en te verwerken. Dit proces is aandacht.

Regelmatige fietsers kunnen meer informatie filteren en doen dat ook nog eens in minder tijd dan een doorsnee persoon. Hoe meer je fietst, hoe beter je vermogen dus wordt om snellere en betere beslissingen te nemen, ook in geval van onverwachte gebeurtenissen.

4. Je gewrichten worden gesmeerd

Je gewrichten zijn kleine wonderen van de natuur die zelfs de beste ingenieur ter wereld niet zo goed kan reproduceren. Je spieren, botten, pezen, gewrichtsbanden en kraakbeen, allemaal werken ze samen in perfecte harmonie. Een speciale taak is weggelegd voor kraakbeen. Dat beperkt de wrijving in het gewricht o.a. door een synoviale vloeistof te produceren. Kort gezegd: speciale cellen, de chondrocyten, scheiden een soort gel af die de gewrichten smeert en de botuiteinden koelt terwijl je fietst. Dezelfde vloeistof voedt ook het gewricht en maakt het elastisch en sterk.

5. Je humeur verbetert

Wist je dat fietsen, of bewegen in het algemeen, heilzaam is voor je psychologische en emotionele gezondheid? Tijdens een fysieke inspanning produceren je hersenen stemmingsbevorderende stoffen zoals endorfine. Bovendien verhoogt het gevoel van vrijheid en zelfbeschikking tijdens het fietsen je psychologisch welzijn. Wie veel fietst ziet zichzelf ten slotte ook mooier en fitter worden. Dat verhoogt je gevoel van eigenwaarde waardoor je vanzelf gelukkiger en minder humeurig wordt.

Naar een artikel van Omar Gatti op Bikeitalia