Ontmoet Matthias, alias Mattifix

Matthias Stroobants is een overtuigd fietser, fietshersteller, deler en educatief medewerker bij Brightlab. Als kind crosste hij met zijn fietsje samen met vrienden in het park, nu gaat hij tijdens de week met de fiets naar het werk en trekt hij er in het weekend op uit met de koersfiets of mountainbike. GoWithTheVelo had met hem een gezellige babbel over veilig fietsen en gewoon durven beginnen.

“Voor Corona fietste ik al dagelijks naar het werk en terug, in totaal tien kilometer. Maar tijdens de pandemie ben ik nog meer beginnen fietsen. Zoals zoveel mensen had ik een uitlaatklep nodig.

We zitten allemaal al zoveel achter onze pc. Ik probeer zoveel mogelijk verplaatsingen met de fiets te doen, zelfs als het regent. Alleen als je veel mee moet nemen is het soms lastig. Mijn vriendin en ik onderzoeken de alternatieven voor boodschappen doen met de wagen: een bakfiets of toch een elektrische fiets met fietskar? We hebben nog niet besloten.

Fietsen is ook gewoon puur plezier, het is bewegen, in de natuur zijn. Als overtuigd deler mag ik de mountainbike van mijn schoonvader gebruiken. De koersfiets komt van haar bompa, die stond bij hem in de garage in de weg. Als tegenprestatie onderhoud ik die fietsen. Zwoegen en ploeteren op een krakende fiets met slecht afgestelde versnellingen en een losse ketting, is nefast voor de motivatie. Fietsen is zoveel aangenamer met een goed onderhouden fiets. En remmen en lichten zijn essentieel: een goed onderhouden fiets is een veilige fiets.

Fietsveiligheid blijft helaas een actueel thema. Ook in mijn straat rijden wagens hard, en is er geen afgescheiden fietspad. Oorspronkelijk droeg ik enkel een fietshelm met de koersfiets, nu draag ik er altijd een. Aan de staat van de fietspaden is op sommige plaatsen nog heel veel werk. Ik ben zelf ook al eens over een bultje gevlogen, had het gewoon niet gezien. Mijn fiets was helemaal stuk, maar zelf ben ik er gelukkig met schaafwonden vanaf gekomen.

Vijf jaar geleden ben ik gestart met fietsreparatielessen. Dat is een avondopleiding van drie jaar, een avond in de week. Maar als het leuk was, ging ik zelfs twee keer per week. Naast wat theorie, is er veel praktijk en tijd om onder begeleiding aan je eigen projectjes werken. Mijn eigen fiets is een gewone stadsfiets, die ik tien jaar geleden tweedehands heb gekocht. Ondertussen heeft die fiets bijna geen originele onderdelen meer, bijna alles heb ik al eens vervangen. “

Durven beginnen

“Je eigen fiets onderhouden is echt niet zo moeilijk. Zoals met zoveel dingen is het vooral durven beginnen. Youtube en het internet zijn goede assistenten. En als het toch niet lukt, is er nog altijd de fietsenmaker. Het enige echte struikelblok is het gereedschap. Om je wiel te rechten als er een slag in zit heb je bijvoorbeeld heel specifiek gereedschap nodig. Ik probeer wel geleidelijk aan te investeren, zodat ik meer en meer kan doen. En ik ben een grote fan van sociale werkplaatsen zoals velo in Vlaams-Brabant, die het onderhoud doen van fietsen van alle merken.”

Weg Van ’t School

“Ik hou van dat prullen, het uitzoeken wat er aan de hand is en het bedenken van oplossingen. Dat komt ook in mijn werk terug. Ik ben educatief medewerker bij Brightlab. Wij willen kinderen en jongeren enthousiast maken voor wetenschap, techniek en technologie. Veel van onze educatieve projecten focussen op probleemoplossend denken en maken. Zo hebben we samen met Cera het project Weg Van ’t School voor de eerste graad secundair onderwijs. De leerlingen analyseren zelf de fietsroute naar hun school en geven aan waar ze zich veilig of onveilig voelen. Daarna laten we hen oplossingen bedenken: hoe komt het dat het hier veilig of onveilig is, en hoe kunnen we daar zelf iets aan doen? Dat werkt, door daar zelf over na te denken, worden de jongeren meer verkeersbewust. En scholen en gemeentes kunnen met die input van de jongeren aan de slag.”

Gewoon doen – tips van Mattifix voor veilig en aangenaam fietsen.

  1. Zorg voor je remmen – winter en zomer!
  2. Gemakkelijk en snel: pomp elke week je banden op.
  3. Vervang de banden van je fiets op tijd
  4. Lichten moeten gewoon werken

Er zijn verschillende soorten remmen, maar of je remblokjes, schijfremmen, of …. hebt, ze verslijten allemaal. Laat die regelmatig vervangen. Als je metaal op metaal hoort is het echt te laat. En met je schoenen op de grond remmen is echt geen optie, die verslijten nog sneller.

Automobilisten weten dat de bandenspanning belangrijk is, en dat is niet anders voor een fiets. Banden die niet hard genoeg zijn opgepompt zijn slecht voor je wiel en verslijten ook sneller. Met goed opgepompte banden fiets je veel soepeler en aangenamer. Dat verschil voel je direct.

Ook fietsbanden verslijten. Als het glad is of ijzelt maken goede banden een groot verschil. Banden die bijna op zijn, rijd je ook sneller lek. De groefjes in je band moeten zichtbaar zijn. Als de groeven niet meer zichtbaar zijn of de zijwanden zijn versleten (scheuren) is het echt hoog tijd om ze te vervangen.

Goede fietslichten zijn belangrijker dan een fiets die wat minder weegt! Investeer in verlichting die vaststaat op je fiets. Lichtjes die je moet meenemen verdwijnen. Als het budget het toelaat, kies dan voor een naafdynamo, die werkt altijd. Er zijn goede fietslichten op batterijen, maar batterijen geraken leeg.

Meer nieuws