De fiets brengt je in beweging

Bart fietst al sinds zijn kindertijd. Liefst met wat dikkere banden in de velden en bossen. Maar ook voor zijn woon-werkverkeer springt hij met plezier in het zadel. Om naar het werk te trappen, legt Bart zo’n 35 kilometer af van Haasrode naar Brussel (hoedje af!). In de wintermaanden neemt hij de fiets naar het dichtstbijzijnde station om dan met de trein en te voet verder te gaan.

“Omdat ik dan buiten ben, veel zie en in beweging kom. 's Morgens kom ik fitter aan op mijn werk en ’s avonds maakt het mijn hoofd leeg zodat ik meer tijd heb voor mijn gezin. Bovendien is mijn verplaatsingstijd met de fiets gelijk aan die met het openbaar vervoer. Dankzij de fiets besteed ik mijn tijd nuttig door ondertussen actief te sporten.”

Fietsers moet je soigneren, onderweg en op de werkvloer

“Het valt me op hoe de laatste jaren steeds meer gefietst wordt naar en van Brussel. Dat is fijn om te zien. Want hoe meer fietsers, hoe meer ruimte zij innemen en hoe alerter de automobilisten worden.

Brussel zet dan ook mee in op de fiets! ! Omwille van het coronavirus nam de stad verschillende maatregelen om fietsers letterlijk en figuurlijk meer plaats te geven in de stad. Zo maakte een volledige autorijstrook op de Wetstraat plaats voor een breed fietspad. Dat is een sterk signaal. Ik ben er dan ook van overtuigd dat zulke acties mensen stimuleren om voor de fiets te kiezen.

Bij Bond Beter Leefmilieu proberen we ons zo duurzaam mogelijk te verplaatsen, met het openbaar vervoer en/of de fiets. Een belangrijke voorwaarde is dat we op kantoor kunnen douchen en een kastje krijgen om onze spullen in op te bergen. Anders zou het mij niet lukken om mijn woon-werkverplaatsing met de fiets af te leggen en fris op het werk aan te komen. Het is ook belangrijk dat we onze fiets veilig kunnen parkeren. Daarnaast betekent de fietsvergoeding voor mij nog een mooie stimulans."

Als een echte fietsambassadeur

“Vrienden, collega’s en familie geraken door mijn fietsverhaal geïnspireerd om ook wat vaker de fiets te nemen. Ik deel graag leuke routes, apps en fietsoplossingen die voor mij echt een verschil maken en dat hopelijk ook voor hen kunnen betekenen. Met zo’n tips wordt de fiets een comfortabele, fijne en laagdrempelige keuze. Voor iedereen!"

Het gezin trapt mee

"Mijn drie kinderen tussen 14 en 18 jaar zet ik mee goed op weg (#goedopweg). Zo doen onze jongens alles met de fiets. De oudste leert nu autorijden en gaan we wat extra moeten stimuleren om op de eerste plaats te blijven fietsen. Voor onze dochter vond ik het minder veilig om in het donker alleen naar de dansles te fietsen. Nu ze met een vriendin samen kan fietsen, is er echter geen excuus meer.

Een fietshelm en fluohesje blijven we aanmoedigen bij onze kinderen, maar sinds ze naar de middelbare school gaan, is dat minder evident. Ik wil ze vooral niet ontmoedigen om te fietsen en dring dan ook niet aan. Wat wel een absolute must is, zijn goed werkende remmen en permanente fietslichten."

Geef mij maar dikke banden, veldwegjes en bossen

“Veldrijden en mountainbiken zijn ‘mijn ding’. Voor dat de mountainbike bestond, staken mijn kameraden en ik koersfietsen met dikkere banden in elkaar om in het bos te gaan rijden. Tegenwoordig heb je daar een ‘gravelbike’ voor: dé fiets om offroad te gaan. Ook naar school en uitgaan gebeurde op de fiets. In mijn jonge jaren heb ik veel beleefd met de fiets. Ik zou het elke jongere gast aanraden. De fiets was mijn vrijheid: gaan en staan waar ik wou!

Dertig jaar later doet het me nog steeds enorm deugd om te gaan mountainbiken en zo mijn verstand op nul te zetten. Samen met een kameraad ga ik iedere zondag de bossen in. Handig zijn de bewegwijzerde mountainbikeroutes van Sport Vlaanderen die over heel Vlaanderen verspreid liggen.”

De lucht zag weer blauw

“De lockdown maakte meer dan ooit voelbaar én zichtbaar waarom je voor de fiets moet kiezen. Mijn zondagse fietstochtjes met mijn kameraad waren het enige sociale contact dat nog toegelaten was. Die maakten voor mij een enorm verschil, want daarna kon ik er weer tegen voor een week.

Ook de invloed van het autoverkeer op de luchtkwaliteit werd erg duidelijk: de lucht zag weer blauw! Dat was nog eens een extra stimulans om de fiets op de eerste plaats te zetten.”

Op fietsvakantie

"Mijn grootvader woonde in West-Vlaanderen toen ik in de Kempen opgroeide. Bij hem op bezoek gaan, was een uitstekend doel voor leuke en uitdagende fietsuitstapjes. Ik trapte 200 km naar hem, om de volgende dag tot aan de zee en weer naar huis te fietsen. Daar begonnen mijn fietsvakanties!

Het is fijn om een concreet doel en stimulans te hebben als je fietst. Ik was zo onder de indruk van de Ronde van Frankrijk dat ik begon te trainen. De volgende paasvakantie stond ik bovenop de Mont Ventoux! Mijn snelheid was niet belangrijk, wel de ervaring.

Nu geniet ik van fietsvakanties met het gezin. De eerste keer deden we met de jongens de Vennbahn: een route langs een oude spoorweg vanuit Luxemburg over de Hoge Venen naar Aken. Dat was goed voor drie dagen fietsplezier. Dit jaar vertrokken we thuis om langs Namen en Dinant naar Bouillon te fietsen. We bolden met het hele gezin langs rivieren en door de Ardennen. Daar was wat klimwerk bij, maar uiteindelijk hebben ze dat allemaal goed gedaan!"

Bart's fietstips

1. Zorg dat je gezien wordt als fietser! Zowel in de winter als in de zomer doe ik een fluohesje aan.
  2. Probeer het gewoon eens. Begin met de fiets te nemen voor alle verplaatsingen binnen een bepaalde afstand (bv. in je dorp) en merk zelf de voordelen.
  3. Zet eerst je fiets in orde! Er is niets leuks aan pedaleren op een velo die niet in orde is. Je moet op je fiets kunnen vertrouwen en comfortabel op weg kunnen gaan. Met strakke bandjes en een gesmeerde ketting geraak je eens zo vlot op je bestemming. Goed werkende remmen en permanente fietslichten, zijn een absolute must.
  4. Laat je niet ontmoedigen door het imago van het Belgische weer! Wist je dat het verrassend weinig regent? De voorbije twee jaar ben ik onderweg slechts twee keer moeten stoppen om mijn regenjas en overschoenen aan te doen.